Raúl Sanz, elegit nou president de Provacuno

22-04-2026 - 12:00 - boví

Raúl Sanz, elegit nou president de Provacuno

L’Assemblea General de Provacuno, l’Organització Interprofessional de la Carn de Boví, ha escollit Raúl Sanz com a nou president de la interprofessional, després de rebre el suport unànime de les diferents associacions que la integren, substituint en el càrrec Jaime Yartu, que ha estat al capdavant de l’organització des de desembre de 2022.

Vicepresident de Provacuno des de desembre de 2022, Raúl Sanz és director del Grup Càrnic COVAP, una de les cooperatives agroalimentàries més rellevants d’Espanya i referent europeu en la integració de ramaderia, indústria i mercat. Llicenciat en Veterinària per la Universitat de Còrdova, Sanz assumeix el càrrec amb el compromís de difondre el valor social i econòmic de la carn de boví davant del consumidor i la societat, treballar per expandir la projecció internacional del nostre producte i desenvolupar iniciatives que serveixin per posar en valor el producte i estimular la producció ramadera.

 

Un llegat de creixement i cohesió

Jaime Yartu, que ha presidit l’associació durant els darrers tres anys, ha estat una figura clau en molts dels avenços realitzats en aquest període: “Hem registrat un increment continuat de les nostres exportacions i hem aconseguit obrir importants mercats com la reobertura d’Algèria. També hem impulsat accions per millorar la percepció social del sector, com els premis Beef Awards o la iniciativa Cow Gallery, i programes d’internacionalització com It's Time for UE Beef. Beef from Spain, per promoure la carn de boví europea a Filipines, Japó i Singapur, així com iniciatives de comunicació com el programa europeu sobre sostenibilitat Per una Europa Sostenible I La missió especial del boví, tots dos actualment en desenvolupament”.

En el seu discurs de comiat, Yartu ha assenyalat que “ha estat un honor representar els milers de ramaders i industrials que són el motor del nostre medi rural. Me’n vaig amb la satisfacció de la feina feta, sabent que deixem una associació més forta i unida. Estic convençut que Raúl Sanz té la visió necessària per portar el sector al següent nivell en un entorn global cada cop més exigent”.

 

El full de ruta dels pròxims tres anys

Per la seva banda, en les seves primeres declaracions, el president electe, Raúl Sanz, ha assenyalat que assumeix aquesta responsabilitat “amb humilitat i amb una determinació clara: posar en valor la realitat del nostre sector. No només produïm aliments de la màxima qualitat, sinó que som el principal aliat contra el despoblament i la cura del medi ambient. La meva prioritat serà treballar per contribuir a la prosperitat del sector, garantint la rendibilitat i competitivitat de les nostres granges i indústries davant dels reptes legislatius i de mercat”.

“El sector espanyol de la carn de boví es troba en un punt d’inflexió al qual arriba com a referència mundial en qualitat, benestar animal i sostenibilitat, però amb uns preus elevats que estan minvant la nostra capacitat de competir a l’exterior, fruit d’una demanda creixent i una oferta reduïda d’animals, fet que ens obliga a reflexionar sobre com volem que sigui el nostre futur”, ha explicat.

Entre els pròxims reptes de la interprofessional, Sanz destaca l’obertura de nous mercats, l’impuls de la recerca per millorar la sostenibilitat —especialment en petjada de carboni i hídrica—, apropar la realitat del sector a la societat, especialment als més joves, i afrontar desafiaments com estimular la producció interna o la manca de relleu generacional, amb iniciatives com Detectives de la Carne, Hola Don Pepito o Campus Provacuno.

 

Després d’aquesta Assemblea General, la Junta Directiva de Provacuno queda configurada de la següent manera:

President: Raúl Sanz (Cooperatives Agro-alimentàries d’Espanya)

Vicepresident: Narcís Cañigueral (FECIC)

Secretari: Cecilio Folgado (AGEMCEX)

Tresorer: Eliseu Isla (ASOPROVAC)

 

Vocals:

Daniel Bianchi (CEDECARNE)

Giuseppe Aloisio (ANICE)

Joaquín Gargallo (COAG)

José Friguls (ANAFRIC)

José Ramón González (UPA)

Juan Luis Delgado (ASAJA)

Octavio Gonzalo (Cooperatives Agro-alimentàries d’Espanya)

 

Sobre Provacuno

Provacuno és l’Organització Interprofessional de la Carn de Boví, entitat privada sense ànim de lucre i d’àmbit nacional, integrada per les principals organitzacions del sector productor i de la transformació i comercialització, que actua com a punt de trobada i defensa dels interessos de la cadena del boví de carn.