Espanya reclama més ajudes europees per al sector dels fertilitzants

22-06-2026 - 09:00 - cereals i farratges

Espanya reclama més ajudes europees per al sector dels fertilitzants

L’encariment dels fertilitzants ha tornat a centrar el debat a la Unió Europea, amb Espanya reclamant a Brussel·les mesures addicionals en considerar “insuficient” la proposta comunitària, mentre que la indústria espanyola demana al Govern noves actuacions per garantir la producció i el subministrament durant els pròxims mesos.

El ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, va exigir aquest dilluns a Luxemburg més eines per fer front a l’escalada dels preus dels fertilitzants, en considerar que les iniciatives plantejades fins ara per la Comissió Europea són “absolutament insuficients”.

“Aquest és un tema que continua sent problemàtic i insistirem a la Comissió sobre la necessitat d’articular mesures que ens permetin mantenir els nivells de fertilització”, va assenyalar Planas a la seva arribada a un Consell de ministres d’Agricultura en què es va analitzar la situació dels mercats agroalimentaris i l’impacte del context internacional, inclòs el tancament de l’estret d’Ormuz.

El ministre va advertir que la situació continua sent complexa com a conseqüència de la crisi al Pròxim Orient i va subratllar que, fins i tot en un escenari d’estabilització geopolítica, els preus trigarien “setmanes o mesos” a normalitzar-se.
Planas també va criticar que la proposta comunitària es basi principalment en la redistribució de fons no executats del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (Feader), sense aportacions addicionals. En aquest sentit, va defensar que les ajudes haurien de cobrir el 100% del sobrecost, davant dels percentatges del 50% al 80% plantejats per Brussel·les, i també va qüestionar els límits a la cofinançació nacional.

Segons el Ministeri, el Govern espanyol ja ha mobilitzat 500 milions d’euros en ajudes al sector, una xifra que, segons va defensar Planas, representa la resposta més important de la Unió Europea per compensar l’encariment dels fertilitzants. Amb aquesta mesura, va afegir, s’ha cobert aproximadament el 32,5% de l’increment del preu registrat des del febrer, mentre que la Comissió ha autoritzat fins al 70%.

“El que és estrany és que Espanya hi posi 500 milions i la Unió Europea zero”, va lamentar el ministre.

Per la seva banda, la Comissió Europea va anunciar recentment un paquet de fins a 540 milions d’euros per donar suport al sector agrari davant l’encariment dels fertilitzants, dins d’una proposta que inclou una major flexibilitat en la Política Agrària Comuna (PAC) i la possibilitat que els estats membres complementin l’ajuda amb fons nacionals.

Paral·lelament al debat polític europeu, el sector industrial ha traslladat la seva preocupació per la situació del mercat. L’Associació Nacional de Fabricants de Fertilitzants (Anffe) ha demanat al Govern espanyol mesures específiques per assegurar la continuïtat de la producció i la distribució de fertilitzants durant els pròxims mesos.

Segons la patronal, és necessari incentivar la planificació de les compres i la gestió dels estocs per evitar tensions de subministrament i possibles col·lapses en la campanya d’adobatge, especialment en un context de menor rendibilitat agrària i elevada incertesa.

Anffe reclama, a més, una estratègia específica per garantir el subministrament davant situacions de risc, després d’haver mantingut reunions amb el ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, i amb el mateix Planas.

L’organització adverteix que el descens del consum, sumat a la menor predisposició dels agricultors a avançar les compres, pot generar dificultats de proveïment de cara a la pròxima campanya, que començarà a l’octubre.